minami-budokai-ho%cc%88stla%cc%88ger-2016-1

Minami Budokai´s höstläger 2016 gick av stapeln den 1-2 Oktober i Torvalla Kampkonst Center i Haninge med ett stort deltagande av 85st. personer från framförallt Haninge, Solna, Nacka m.fl.

Vi tränar en egen stil av Jujitsu kallad ”Gendai bushi no michi” som betyder den föränderliga stilens väg. Vår form av Jujitsu är främst en form av motionsidrott, men teknikerna riktar sig till en kampform som bygger på självförsvar. Vår stormästare är Soke JK Yamaue, 10:e Dan.

Syftet med våra läger är att alltid bjuda in högkvalitativa gästinstruktörer från någon av våra samarbetsklubbar via Svenska Jujutsufederationen, International Bujutsu University (IBU) och Kali de Mano för att vidareutveckla våra medlemmar, instruktörer samt berika våra egen stil med influenser från andra stilar.

Under helgen som gick var det en härlig energi på tatamin där vi fick köra både traditionell Jujitsu, Sport Jujutsu och Kali de Mano vilket var väldigt uppskattat av alla deltagare.

Vår egen stil är ingen tävlingsinriktad stil, men om man är intresserad av att prova på tävling i Jujitsu enligt Svenska Jujutsufederationens regelverk så erbjuder vi också tävlingsträning för elever med intresse för detta genom Sensei Johan Sjöholm.

Därför var det extra roligt att Joakim Vistam och Fredrik Widgren kom och instruerade i Sport Jujtsu. Det var många som fick prova på hur det är att gå en tävlingsmatch i Sport Jujutsu med varandra och med Nacka Dojo´s talangfulla juniorer samt med EM-mästaren Fredrik Widgren.

Ett stort tack till alla deltagare som kom på lägret och till alla våra instruktörer:

• Shihan Stefan Linnarsson, Ronin Jujutsu
  • Renchi Stefan Gustavsson, Ronin Jujutsu