1465083_10152029674281069_801600433_n

Fler bilder hittar du här!

Grästorp Kampsport – från 0 – 185 medlemmar på 1,5 år i en av landets minsta kommuner.  Jujutsusektionen, klubbens senare tillskott i utbudet, avslutade den 30/11 sin andra termin med ett Vänskaps och Avslutningsläger, och vad passar bättre än att avsluta i stor stil med vår stilchef och Soke på plats?

Ca 50 personer slöt upp för Vänskapsläger och avslutning med besök från House of Samurai, Norra Hammar, Södra Sandby, Lidköpings Kampsportsakademi mfl. Instruktörsskaran imponerade med både sin kompetens och sin bredd. På plats fanns;

Soke Jan Erik Karlsson 10 Dan – Stilchef och grundare av Hoku Shin Ko Ryu Bujutsu World Federation
Hanshi Katarina Olofsson 9 Dan – Huvudinstruktör Höganäs Jujutsuklubb
Hanshi Nebojsa Jovanovic 9 Dan – Huvudinstruktör Kävlinge Jujutsuklubb
Shihan Sauli Nikunen 6 Dan – Erfaren instruktör med imponerande bredd och erfarenhet!
Sensei Rob Haans 5 Dan – Flerfaldig världsmästare i jujutsu och instruktör i Södra Sandby Judoklubb
Sensei Niclas Sjöberg 5 Dan – Norra Hammar Sport och Jujutsuförening samt en av Världens Top 3 jujutsudomare.
Po Sabunim Stefan Johansson 3 Dan – Lidköpings Kampsportsakademi (Sin Moo Hapkido)

I klubben, som från början är en Taekwondoklubb, tränas (förutom TKD) traditionellt självförsvar och Ne Waza. Det finns ambitioner att så småningom ha en aktiv sektion med Sport Jujutsu, men i dagsläget så är just markkampen det som dominerar under de träningspassen. Grästorp Kampsport är anslutna till Hoku Shin Ko Ryu World Federation och besöker regelbundet House of Samurai och Soke Jan Erik Karlsson, men har även samarbete med andra klubbar och stilar inom både Jujutsu, BJJ, Hapkido mm. I farmtiden står även Iaido på önskelistan över träningspass och vi hoppas på att kunna erbjuda det i mindre skala under 2014.

Dagen innehöll det mesta. Självförsvar emot obeväpnade och beväpnade angrepp, Grunderna i Iaido, tävlings jujutsu, Hapkido osv… Elevernas entusiasm imponerade på både instruktörer och åskådare och dagen gick fort och när det var dags att avrunda ville nog de flesta köra vidare några timmar till…

Dagen avslutades med några graderingar för elever i Grästorp Kampsport. Allt från gula bälten till bruna delades ut och även instruktörstitlar. Grattis till alla er som fick nya bälten att bära!

Text & bild: Jens Hogsander

Läs mer här!