Vi har precis lagt ett mycket bra mästerskap bakom oss med 3 guld, 1 silver och 1 brons och tar nu sikte mot kommande VM på hemma plan. Jag var själv på plats för att ta del av EM men också en del möten med internationella förbundet tillsammans med förbundskaptenen Michael Kuntz. Min närvaro gjorde naturligt att jag kom landslaget och landslagsledningen ännu närmare för att se hur det fungerar och skapa förståelse för vilka utmaningar som finns och vilka beslut som kommer att behövas ta. Förutom att ha sett bra matcher och gott kämpande så har jag fått reflektera över det som står för ett Svenskt landslag i Jujutsu.

Oavsett om du kör Ne waza eller fighting så är det ett lag som stöttar i med och motgångar. Fredrik Widgren nämnde det i sin finalmatch att det var häftigt att ha hela laget vid sin sida samlat, enat och det gav kraft på mattan. Trots att man kanske kör olika discipliner så är det en laganda som gör att man trivs och får en bra uppladdning inför matcherna och ökad medaljchans.

Just i den matchen som jag ovan nämnde så fick man också ett tydligt kvitto på ”real sportsmanship” dvs att Fredrik lyckades i stående delen skaka om fransmannen så han vacklade till och var borta ett någon sekund. Där finns det två lägen: antingen köra på som en bulldozer när motståndaren ändå är i vacklande läge eller avvakta. Fredrik gjorde det sistnämnda. Det ska vara fairplay på mattan sa Fredrik efteråt och förklarade att han inte gjort honom något illa och var juste hela matchen så därför avvaktade jag. STORT! Det speglar också den representativitet som laget står för i sina blågula tröjor. Laget får verkligen veta hur man ska vara på och utanför mattan då ingen ska tycka illa om vårt landslag eller någon som bär dennes tröja. Inga fulknep eller ojuste spel här inte. Där har vi en landslagsledning som jobbar stenhårt för bland annat detta och tar hand om våra utövare på ett mycket imponerande sätt. För mig var detta ingen nöjesresa. Jag hade mitt uppdrag och däremellan sa jag åt vår förbundskapten Kuntz att sätt mig i arbete. Allt från att bära vatten och tillgänglig göra detta till att ta reda på matcher etc. Blev till och med att sympatibanta med utövare inför invägning. Coacherna fokuserade på att få våra utövare mentalt redo inför match och såg även till att allt funkar runtomkring för att minimera störningsmoment inför match. Det är nog få som vet om vad det innebär att åka på ett EM eller liknande mästerskap med minutiöst uppladdning individuellt och som lag, fysiskt som mentalt. Jag följde Kuntz under hela EM och från 7.30 på morgonen så var det aktivitet tills vi landade på hotellet igen 23.00 och då har det inte varit många stunder ledigt över. Vi har tillsammans fått höra nationalsången inför den svenska fanan och glädjas åt de framgångar som ett litet land som Sverige skapat. Vi har tillsammans peppat vid förluster och se möjligheterna vid kommande tillfällen. Stor eloge till landslagsledningen med förbundskapten Kuntz i spetsen som lyckas skapa så mycket verksamhet i förhållande till sin budget och sitt hårda arbete med våra deltagare i landslaget. Stort tack för det enorma jobb ni alla gör såväl i landslaget som de ideella ledarna ute på klubbarna. Ett annat tack som ska riktas är också för den domarinsats som Sverige levererade under EM i form av Daniel och Janet. Nu siktar vi in oss på ett VM i Malmö i november som ska sätta Sverige på kartan igen.

Tobias Back
Ordförande Svenska jujutsufederationen