Ju-jutsu flash mob sverige är en manifestation för att ge jutsun en plats i sverige och media. Vi i Umeå BK upplever att det blir svårare och svårare att nå media som allt mer bakar i hop den sköra del av rapportering till att mestadels bestå av de mer kommersiella kampsporterna.
Tanken med denna flash mob är att vi ska få en chans att visa upp vår underbara sport. Hela sveriges ju-jutsu klubbar ska samma dag och samma tid visa upp inövade tekniker mitt på torget i respektive stad, eller något annat ställa där mycket folk vistas. Genom att ha uppvisningen i så många städer samtidigt gör vi detta till en nationell händelse men det kräver att det är många klubbar som kommer att vara med.

Media
Ju fler som är med desto större är chansen att våra mål med att för en dag ge jutsun en plats i media samt att det kommer vara ett sätt att locka fler medlemmar till sin verksamhet. Vi kommer göra allt vi kan för att detta kommer uppmärksammas, vi kommer i god tid skicka ut olika press meddelanden till svensk media för att uppmärksamma dem på detta. Detta kommer ske i flera omgångar där den sista kommer innehålla kontakt information till alla klubbar på alla orter som kommer vara med i Ju-jutsu flash mob Sverige. Detta så lokala media kan nå just din klubbs uppvisning. Vår förhoppning är att vi jobbar nationelt men ska synas lokalt därför är det viktigt att vi får aktuell kontakt info till er klubb så vi kan förmedla kontakten.
Riktlinjer
Vi i Umeå budoklubb tränar ju-jutsu på vårt sätt och vi har säkert mycket som är lika med er klubb på samma sätt som det finns många saker där vi skiljer oss åt. Vi tänker därför inte säga hur ni ska göra er uppvisning för att den på bästa sätt ska representera er klubb.

Dock gör vi detta som ett projekt genom Svenska Ju-jutsufederationen där vi ska visa utbud i hela Sverige och vi har därför några riktlinjer för hur detta måste gå till. Riktlinjerna har vi främst för att vi är säker på att vi kommer locka media till detta och att det räcker med att en klubb missköter sig så kommer det att påverka intrycket för alla klubbar i Sverige därför måste vi försäkra oss att det inte händer. Dessa riktlinjer måste följas.
• Ni ansvarar själva för att ni har de tillstånd som krävs för att på ett lagligt sätt genomföra uppvisningen. I Umeå behövdes inget tillstånd, men det kan skilja sig från ort till ort, var
på säkra sidan och kolla med kommunen och Polisen på orten.
• Visa ER verksamhet på bästa sätt, d.v.s inga maskin gevär och ninjor i stålmans kläder tack, vi vill ge ett seriöst intryck och visa upp vår normala verksamhet. Flashiga kampsports uppvisningar tycker vi alla är roliga att se, men nu ska vi visa upp vad vår faktiska verksamhet består av och även om eran uppvisning känns lite tråkig så kan jag lova att för era kommande medlemmar som dessutom kommer få vara med hur det ser ut över hela sverige kommer få en helt annan uppfattning. Tro på er verksamhet och visa vad ni faktiskt tränar.
• Flash mob Sverige, är en uppvisning som ska ta betraktaren när den inte är med på att en uppvisning är på gång. Dock tror vi att det kanske inte ser så bra ut när två människor börjar att slås mitt på torget bland andra människor. Vi hoppas därför att ni till uppvisningen även tar med något som identifierar er som en förening. Flaggor, skyltar och klubbkläder är alla bra verktyg för att göra detta.
• Som vi tränar i en traditionell klädsel så är det ett krav att merparten ska vara med GI för att tydligare visa att det är en uppvisning på G.
• Flash mob Sverige är INTE ett slagsmål som blir större och större där stolar och bord rycker åt alla håll i en Hollywood produktion. Flash mob Sverige är en upvisning av vårt tekniska kunande i en tävlings och tränings situation.
Dokumentation – ”Thaa movie”
Detta kommer bli super häftigt, och något sådant måste ju självklart dokumenteras. Har ni möjlighet att filma uppvisningen med minst två kammeror uppskattas det. Materialet skickas sedan in med ”klubb-logga” och klipps samman till en kortfilm från alla orter. Som tack för er medverkan med material kommer ni även få en egen version som slutar med er logga och nybörjarinfo som ni sedan kan använda och sprida för att locka personer till er klubb. Det kommer även att produceras en version utan info i slutet som alla klubbar anslutna till Svenska Jujutsufederationen kommer kunna använda för framtida marknadsföring. Den versionen kommer sluta på ett sätt att man med väldigt enkla medel kommer kunna lägga in nybörjartider för kommande terminsstarter. All klippning, redigering och musikläggning betalas av Svenska Jujutsufederationen och ingen kostnad tillkommer.
Detta är så att säga federationens tack för er medverkan.
Produktion Umeå 2011
Här kan du läsa hur vi gjorde när vi provade detta för första gången i december 2011.

Planering – ca 2 månader innan uppvisningen
En planeringsgrupp bestämde ett antal tekniker till tre olika svårighetsgrader, samt att de på klubben raggade barn, ungdomar och vuxna som var intresserade att vara med. Tid för inträning bestämdes även och informerades ut till klubbens medlemmar. Även personer som var intresserade av att fota och filma fångades upp för dokumentering av uppvisningen. Planeringesgruppen tog även kontakt med kommunen och polisen för att få reda på om tillstånd krävdes.

Teknikträning – ca 2 timmar före uppvisningen
Inför uppvisningen samlades alla barn, ungdomar och vuxna i vår dojo där de tränade in
alla program. Utförandet var bestämt att man visade upp teknikerna upp till ”sin”
svårighetsgrad d.v.s att nybörjare visade upp det lättaste blocket, mer avancerade visade
upp det lättaste och det näst lättaste blocket. Klubbens brun och svartbälten visade upp
alla tre block.

Uppvisningen
Genom att olika personer hade olika många tekniker att visa upp och genom att man ”hoppade in” på lite olika tider i uppvisningen så det hela tiden strömmande till fler och fler personer till uppvisningen växte uppvisningen hela tiden med fler och fler personer. Men det fans även alltid flera personer som gjorde olika tekniker vilket gjorde att man inte uppfattade att det i grunden bara var tre olika block som visades upp. Vid våran uppvisning hade så gott som samtliga en klubb sak på sig (dress, jacka, mössa) som tydliggjorde att det var en uppvisning. Vi hade även våran klubb flagga med oss som hängde högt i backgrunden så de som var intresserade visste var de skulle vända sig.
Efter uppvisningen smög de flesta sig tillbaka till klubben medan någon stannade kvar och
delade ut lite infoblad för intresserade.

Checklista (ex. på en)
1. Anmäl ert intressa om att delta till jujutsuflashmob@live.se (klubbvis med kontakt
person som vi kan vidarebefodra med vårt pressmedelande).
2. Utse en planerings grupp som kan planera uppvisningen.
3. Kolla ang tillstånd med Polis och Kommun.
4. Annonsera i klubben för att få deltagare för uppvisningen och som kan dokumentera
(helst med två filmkameror). Glöm ej att ha en bestämd plats och tid för träningen.
5. Planera hur ni vill göra uppvisningen.
6. Tänk igenom vilka attribut ni vill ha med som vi inte använt, ex Tatami, kan ni få in den
på något sätt som en del i uppvisningen, eller måste den finnas på plats från början.
7. Kolla in facebook sidan ”Ju-jutsu flash mob sverige” för att inspireras av andras idéer
och för att inspirera andra med era idéer.
8. Träna på uppvisningen, något som måste ändras?
9. Träna
10.Genomför uppvisningen den 25/8 kl 13:00-13:05
11.Passa på att dela ut material om er förening och nybörjar info.
12.I dag kanske är en bra dag för öppet hus och prova på pass i dojon? (informera i så fall
om det efter flash mobens slut).
13.Skicka in allt filmat material till oss med klubb logotype samt nybörjar info.