Kampsportsgalan firar i år i dubbel bemärkelse. Dels för alla otroliga budo- och kampsportsbedrifter under året, men dels också för att galan som institution fyller tio år. Här är årets nominerade.

Jujutu är representerade i följande kategorier:

Årets Kampsportare

9. David Teymur, MMA
10. William Seth-Wenzel, jujutsu

SB&K:s Hederspris
Utses av styrelsen för Svenska Budo & Kampsportsförbundet. Inga nominerade tas fram och vinnaren presenteras under Kampsportsgalan den 23 mars.

Årets jury
Juryn består i år av åtta profiler inom svensk kampsport:
Helena Hugosson, före detta landslagsutövare i jujutsu och frilansjournalist och ny ordförande för juryn, Joakim Borgudd, frilansjournalist, Leif Sunje, budoexpert, Michael Sjölin, kampsportsprofil, Anders Axklo, ordförande i Svenska Armsportsförbundet, Sabrina Sedin Roskvist, förbundskapten i kickboxning, Elin Bladh, styrelsemedlem i Svenska Budo & Kampsportsförbundet och Magdalena Kowalczyk, före detta världsmästarinna i thaiboxning och numera känd som gladiatorn Athena.

Sveriges bästa utses
På Kampsportsgalan belönas Sveriges främsta kampsportare i tio olika kategorier. Vinnarna utses av en jury, förutom i kategorin Folkets pris, där den som får flest röster vinner. Kampsportsgalan 2019 äger rum lördagen den 23 mars på Münchenbryggeriet i Stockholm och är öppen för allmänheten. På Kampsportsgalan delas priser ut i följande tio kategorier: Årets ledare, årets genombrott, årets klubb, årets mästare, årets mästarinna, årets kampsportare, Svenska Budo & Kampsportsförbundets hederspris, årets förebild, årets traditionella utövare och folkets pris – guldtsuban. Biljetter finns att köpa via https://billetto.se/e/kampsportsgalan-2019-biljetter-325358

För mer om nomineringarna, lyssna på senaste avsnittet av Kampsportspodden.

Se hela listan här!

Foto: Hamid Ershad Sarabi